Revisionspartner

Mange iværksættere ønsker at finde et billigt regnskabsprogram, men det kan være svært at finde ud af, hvad det bedste for pengene er. De fleste guides tager udgangspunkt i de mest populære, men herinde vil vi kigge lidt bredere end de mest populære regnskabsprogrammer.

Oversigt

De mest anvendte regnskabsprogrammer i Danmark er i skrivende stund de følgende:

Findes der andre muligheder?

Selv om Dinero er gratis at anvende til en vis omsætning, og hvis man skal have ekstra funktionalitet, så koster det ekstra. Det samme gør sig gældende for Billy. Mange virksomheder anvender begge regnskabsprogrammer helt uden problemer, og mange behøver slet ikke at opgradere til den betalte version.

Problemet med de to ovenstående programmer er dog, at du ikke kan lave årsregnskabet gratis. Du skal simpelthen betale penge for at få lov til at indberette dit årsregnskab. Vi har dog erfaret, at Web-Regnskab koster 500 kroner om året plus moms, og her kan du altså danne et årsregnskab gratis (uden at skulle betale ekstra).

Selv om Web-Regnskab er dyrere end gratis-versionen af Dinero og Billy, så er der nogle fordele at hente der. Web-Regnskab er dog langt mindre brugervenligt sammenlignet med de andre to. Har du derfor overhovedet ikke styr på regnskabsdelen, så bør du nok ikke anvende Web-Regnskab. Der skal du nemlig selv vide, hvordan de forskellige ting skal bogføres.

Brugervenlighed er ikke alt

Det er klart, at brugervenlighed er at foretrække for iværksættere, der aldrig har bogført før. Der er dog andre fordele, som man skal huske at være klar over. Et eksempel kunne være, at man ønsker at få en erhvervskonto i en dansk bank, hvor det kan være lidt problematisk. En erhvervskonto i udlandet er dog nemmere at oprette, fordi de er langt mindre strenge sammenlignet med de danske banker.

Hvad har en erhvervskonto med et regnskabsprogram at gøre (udover at man skal lave bankafstemning selvfølgelig)? Ja, hvis du eksempelvis vælger Dinero som regnskabsprogram, så får du en meget billig erhvervskonto med i købet eller i hvert fald muligheden for at få en. Dette fungerer igennem deres partner Nykredit – som jo er en dansk bank.

Integrationer

Dette punkt er i forlængelse af det forrige. Jo flere mennesker der anvender et bestemt regnskabsprogram, jo mere pres er der på regnskabsprogrammet om at få en masse forskellige integrationer. Dette kunne være automatisk bankafstemning eller noget helt andet.

Dinero og Billy har en del integrationer, og mange er meget glade for dem. Det kan vi selvfølgelig godt forstå. Hvad med Web-Regnskab? De har et par integrationer, men den vigtigste er selvfølgelig, at man automatisk kan indberette moms igennem regnskabsprogrammet.

Hvad synes du? Hvilket regnskabsprogram er det bedste i Danmark til iværksættere? Vi har i hvert fald givet vores egne bud her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *